De waarheid over lekke banden

5 januari 2017 - Antofagasta, Chili

Ik wilde het eerst niet vertellen om het thuisfront niet ongerust te maken, maar bij het optrekken bij een kruispunt dicht bij ons beoogde hotel klonk de auto een beetje raar. En bij het 1 verdieping omhooggevallen rijden in de parkeergarage van het hotel klonken ook niet goed. Ik stond bij de receptie en Gerard kwam naar beneden uit de garage en zei 'we hebben een lekke band'. De linkerachterband was inderdaad leeg. Wat een geluk: in de garage van een hotel, in een behoorlijke stad, droog, verlicht, vlak, met zelfs WiFi bereik om mail met info over de auto en andere tips op te kunnen zoeken. En niet midden op de zoutvlakte, in de brandende zon, of in het donker, op ontlokken zoutmeren, zonder telefoon erbij of wat dan ook. Oeps. Een waarschuwing! We hebben wel een satelliet telefoon meegenomen, 2 dagen voor vertrek Chili toch maar toe besloten, en daar zijn we toch wel blij mee. Nog niet uitgeprobeerd natuurlijk, wel opgeladen.
In de garage eerst maar eens gezocht naar de krik en andere noodzakelijke gereedschappen om de band te kunnen wisselen. Een reserveband hebben we wel, maar hoe je die los moet krijgen is een grote vraag. En waar ligt die.... krik??? Afijn, mail en handboeken op internet bieden uitkomst en we wisselen de band. Om het te vieren een heerlijke bak friet met plakjes knakworst en een biertje in een tentje dat door Peruanen wordt gerund. Ons bekijkend was zijn advies een kleine portie te nemen en niet medium of large. Een goede advies, want ook dit 'kleine' portie krijgen we echt niet op. Lekker slapen en de volgende dag naar de bandenhandel, op nog geen kilometer van het hotel. Een keurig, modern en goed geleid bedrijf. Met, en dat is een uitzondering hier, echte goede koffie in plaats van Nescafe oploskoffie. De lekke band bleek de beste van de 4 te zijn. Lek hadden we zelf al gevonden met onze compressor en dat konden ze goed maken. Daarna een blik op de andere achterband geworpen en die bleek een bult te hebben in de wang, dus inwendig beschadigd en gevaarlijk. Die moest dus vervangen worden. Toen de voorbanden bekeken. En die waren behoorlijk versleten, niet echt lekker voor nog zeker 10.000 kilometers die we gaan afleggen. Dan maar alle 4 vervangen! Echt mooie BF Goodrich All Terrain banden. Toen we die naast de oude zagen viel pas op hoe vreselijk veel meer profiel de nieuwe hebben. En de auto ziet er nu nog een stuk stoerder uit, ook niet onbelangrijk. Keurig opnieuw uitgelijnd en klaar voor onze (her)start naar het zuiden.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl