Yumbel, klein dorp met het heiligdom van San Sebastián

12 maart 2017 - Yumbel, Chili

Na de lange terugweg naar Lonquimay, toch zo'n 3 uur mee 'verloren' hebben we nog net Los Ángeles gehaald. Al in het donker, maar laatste 100 kilometer was snelweg, dus geen probleem. Onderweg nog door een 4,5 km lange tunnel gereden die slechts 1 rijstrook breed is. Blijkt een oude spoortunnel te zijn. Apart. In Los Angeles vlot een hostal gevonden, 1*, maar prima om te slapen. En toevallig het snelste WiFi sinds tijden. Mooi moment om alle doen filmpjes veilig bij te werken in Onedrive. Na een ontbijt in deze weinig aantrekkelijke, beetje industriële, stad vertrokken naar de veel aangeprezen Saltos del Laja, een soort mini Niagara waterval. Inmiddels toch lekker warm en zonnig geworden. Doordat hetnet einde van de zomer is viel er niet zo heel veel water en in plaats van over een forse breedte was de waterval beperkt tot een vrij normale waterval. Beetje jammer, mar we zijn de afgelopen maanden natuurlijk nogal verwend geraakt. Knap toeristisch hier met veel souvenir shops, restaurants en cabañas. Na een broodje en biertje door naar het noordwesten, onbekend gebied met slechts kleine dorpjes en weinig aantrekkelijks. Maar wel onverharde wegen en dus maar eens kijken wat we tegenkomen. Langs Aguada, door bossen naar Estación Yumbel, maar dat was echt te klein om relaxed te overnachten. Volgende dorp, Yumbel, zag er wel levendig uit, met een podium op het fraaie Plaza central en veel volk op de been. Het eerste hostal was raak, nette kamers aan een tuin met gras en terrasjes. Perfect om te relaxen en blog bij te werken. Op het plein een muziekconcours voor de jeugd en ze speelden moderne muziek na. Gezellig. Tijdens het prima avondeten in het hostal horen we dat Yumbel bekend is vanwege San Sebastián. De volgende dag zien we een half ommuurd terrein waarvan de muren zijn behangen met bedankjes. Men geloofd hier nog massaal zo lijkt het. Een openlucht mis gaat bijna beginnen, vooraf gegaan door een processie met een gedragen beeld van de heilige voorop. Vanaf 11 maart volgen er zo negen en de 20e is het sluitstuk. Dan worden ernaar liefst 350.000 mensen verwacht! Waar die moeten blijven is mij een raadsel. Omdat het zo heerlijk toeven is in de tuin blijven we nog een nacht. Zondag is er een hardloopwedstrijd en toen we eindelijk verder wilden reizen bleek een markt te zijn in de straat waar de in/uitga no van de parkeerplaats van het hostal zit. Nog even 2 uur wachten, dus op het plein maar een vruchtensap aan het nuttigen en dit verhaaltje aan het typen.