Vaartocht naar gletsjer Viedma

1 februari 2017 - El Chalten, Argentinië

Woensdag 1 februari. Gisteren een kaartje gekocht voor een boottrip naar de gletsjer Viedma. De grootste in Argentinië en dus groter dan Perito Moreno, in oppervlakte dan. Deze is ook al 50 m hoog. Van de 48 gletsjers van de Campo de Hielo sur komen er 13 in Argentinië uit en 35 in Chili. We doen alleen de boottocht en slaan het lopen naar en over de gletsjer over. 1,5 uur heen over de rotsen, een uurtje op de gletsjer en 1,5 uur terug, we zijn er te lui voor. Misschien nog ergens doen waar je sneller op de gletsjer bent. Vanmorgen naar de afvaartplek gereden, war een forse catamaran klaar lag. Een uur gevaren, waarbij we ook kleine ijsbergen zagen. Bij de gletsjerwand gekomen een half uurtje langzaam blijven rondvaren. De wind is echt heel sterk en je moet je camera, telefoon en zelfs je bril vasthouden, omdat die anders in het 600 m diepe water vallen. Echt beregaaf. Van iets te ver af zagen we dat er een brok afbrak. Mooie kleuren en diverse vormen ijs, met een verrekijker nog wat beter te zien. De vele foto's en filmpjes zijn (of lijken op het schermpje althans), tegen de verwachting in vanwege de stormachtige wind, goed gelukt en scherp. Nu terug aan het varen en na een goede lunch gaan we nog wat rondrijden, naar Lago de Desierto en zo. Morgen willen we een hike doen van een halve dag, volgens de opgave. En in de late middag naar El Calefate.