Korte hike in El Chaltén en een niet regen bestendige tent in El Calafate

3 februari 2017 - El Calafate, Argentinië

Donderdag 2 februari. Vanmorgen bewolkt en dus geen vrij zicht op de hogere pieken in de omgeving. Toch de moeite van een wandeling waard. Volgens de informatie is er een 1,5 uur wandeling naar een uitzichtpunt vanwaar er zucht is op de gletsjer Torre die uitkomt in, jawel, Lago Torre. Je kan ook de volledige trekking doen naar het meer, circa 7 uur. Daar natuurlijk veel mooier zicht op deze gletsjer. En je kan er ook, met gids, met uitrusting een wandeling op maken. Gaaf, maar ons te lang. Toen we na 45 minuten al bij het uitzichtpunt aankwamen hadden we wel het gevoel dat de hele tocht ook goed haalbaar zou zijn geweest. Afijn, toch even lekker gelopen. Nadat we op onze oude camping nog even onze lunch, noodelsoepje, hadden gegeten zijn we vertrokken naar El Calafate. Geen erg interessante tocht. Terug langs het Viedmameer, stukje naar het zuiden, en langs het meer Argentino naar El Calefata. Keurige camping gevonden vlak bij het centrum. Beetje ANWB-camping gevoel. Groot, netjes opgezet, kokend heet water voor was, afwas en douche. 'S-avonds begon het wat te regenen, waardoor we onder de achterklep van de auto hebben gekookt. Tegen 24 uur naar bed, maar toen ik de tent in stapte landde ik in een plas. Ook de voetenkant van mijn slaapzak was nat. De enkeldaks tent bleek toch niet regenbestendig te zijn, wat we al vreesden. Gevlucht naar de auto dus, waar we op ons ingebouwde slaapplatform hebben geslapen, in onze deels natte slaapzakken. Minder nachtje dus.
Vrijdag 3 februari. Het is zwaar bewolkt en het regent. We besluiten om daarom een dag te wachten met ons bezoek aan Perito Moreno. Na een ontbijt in een warm en droog restaurantje op zoek gegaan naar een regenbestendige tent. We gaan tenslotte nog naar het nattere en koudere Tierra del Fuego en slapen nog 2 maanden regelmatig op campings. Een fraai exemplaar gevonden, dubbeldaks en een beetje ruimer dan de vorige. De dag een beetje gelummeld.