Perito Moreno gletsjer, geweldig!

4 februari 2017 - Perito Moreno Glacier, Argentinië

Zaterdag 4 februari, naar De gletsjer Perito Moreno. Na zo'n 80 kilometer kom je op een parkeerplaats en wordt je met shuttlebussen naar het startpunt van een paar routes van keurig aangelegde plankieren. Ondanks een prachtige zaterdag in de Argentijnse vakantieperiode en hoogtepunt van het toeristenseizoen totaal geen grote drukte.
En wat een prachtig zicht op de diverse flanken van de gletsjer. Je kijkt er bovenop en ziet de diverse stromingen rond bergpieken samenkomen in de gletsjer die voor je neus uitkomt. Een beetje naar beneden lopend kijk je er niet meer bovenop, maar recht tegen de wand aan. Momenteel raakt de gletsjer het vasteland. Water van het meer aan de zuidkant stroomt door een tunnel door de gletsjer naar het meer aan de noordflank. De zijkanten zijn vrij recht en zijn circa 40 m hoog. De voorkant, het breukvlak is recht voor je en is tot 70 m hoog. Een geweldig gezicht. Regelmatig horen we kraken en af en toe valt er een brokje of brok naar beneden in het water. Met een behoorlijke klap. De 'brokjes' zijn waarschijnlijk zo groot als koelkasten of auto's, het valt niet in te schatten. Heel veel foto's gemaakt en een paar filmpjes. Op een gegeven moment sta ik rustig te filmen omdat er wat brokken afvallen en het geluid ervan ook vast te leggen. Binnen een minuut begint er meer te allen, dan brokken op 2 plekken tegelijk en dan spektakel: een schol over de volle 70 m hoogte valt langzaam naar voren en onderen !! Wat een pracht en kracht. Niet te geloven mooi. En toevallig vastgelegd. Ik ben blij. Een vloedgolf gaat heen en weer door de smalle watergang. Brokken draaien langzaam in het water om, als walvissen. Om verder te drijven als ijsbergen. De kleuren blauw, vooral daar waar net de schol is afgebroken, zijn prachtig. Hier was het hopen op en we hebben echt geluk. Onvergetelijk.

1. Tanja:
    7 februari 2017
    Mooie reis Tonno! En leuke verhalen. Die gletsjers zijn op de foto al prachtig. Lijkt me indrukwekkend om het in het echie te zien. Geniet er nog lekker van!
  2. Frans de Boer:
    15 februari 2017
    Hoi Tonno, Heel bijzonder de reis die jullie maken. Ik geniet van de verhalen die je schrijft, met niet te vergeten de mooie foto's. die soms meer zeggen dan een verhaal. Dat is waarschijnlijk ook een van de redenen dat de hoeveelheid tekst met de tijd minder is geworden. Goeder reis verder met je maatje.