Gletsjers en geweldige reisdagen

22 januari 2017 - La Punta, Chili

Gisteren en vandaag waren prachtige dagen! Zo veel gezien on-the-road, niet te geloven. Gisteren opgestaan met regen. Rustig aan gedaan en ontbeten op een plek waar ze WiFi hadden. Om wat bij te werken en om foto's die inmiddels op de laptop staan te synchroniseren met Onedrive. Duurt nog ongeveer 60 uur als de WiFi stabiel zou zijn en we een paar dagen zouden wachten. Beetje bij beetje dus de komende dagen. Inmiddels trokken de wolken wat op en werd het helderder. Onze eerste stop was in het nationaal park Pumalin, een uitzichtpunt op een gletsjer. De weg door het park, vanuit El Amarillo was al prachtig: smal, bochtig, prachtig groen om ons heen. Soms leek het groen wel te zijn aangelegd, als een park bij een kasteel bijvoorbeeld. Grasvelden leken soms van een golfterrein, zo strak, maar alles is natuurlijk. Ook mooie vogels gezien, een soort grote grutto. Verderop onderweg roofvogels die gewoon langs de kant van de weg stonden. Zeer bijzonder, al weet ik niets van vogels. Na een trektocht van een uurtje, wel veel hoogteverschil, wat na de trektocht van gister naar de vulkaan goed te voelen was in de benen, een mooi uitzicht gekregen op de gletsjer van vulkaan Michinmahuida. De hele tocht niemand tegengekomen overigens. Later op de dag dicht bij de Carretera Austral een picknick plek gevonden vanwaaruit we na een kleine wandeling uitzicht kregen op de Yelche Chico. Een modderige wandeling langs de bergrivier met smeltwater en veel omgevallen bomen. Als beloning hebben we worstjes gebakken en met brood verorberd, met een bak koffie. Handig als je alles zelf bij je hebt. Daarna de verdere dag gereden over de Carretera Austral. Veel prachtig glad asfalt, deels heel recent aangelegd, en deels gravel en/of losse stenen. Zolang er weinig gaten of kuilen in zitten kan je aardig doorrijden, maar delen met gaten of ribbels gaan echt langzaam. Ondertussen blijven we onze nek draaien naar weer een prachtige bergrug, met of zonder sneeuw, meren, watervalletjes et cetera. 's-avonds rond 21.30 een camping opgezocht, in La Junta, zomaar een klein dorpje. Op een klein veldje een stuk of 20 tenten strak op elkaar, 2 toiletten en douches, dus in de ochtend een kleine wachtrij. Klein keukentje waar je je eten zelf kan bereiden en kan afwassen. Toen ik met een sponsje een lik afwasmiddel uit een potje haalde en onze borden schoonmaakt pakje een andere kampeerder het potje en nog wat andere spullen weg. Bleek van hem te zijn en niet bij de camping te horen. Geen punt, maar even later zag ik dat er geen afwasmiddel in het potje zat maar bulgur en dat de Israëlische kampeerder dat bij zijn maaltijd opschepte. Oeps, foutje.