Einde Carretera Austral gehaald

26 januari 2017 - Villa O'Higgins, Chili

26 januari. Vandaag naar O'Higgins en het eindpunt van de weg naar het zuiden. Daarna moeten we terug naar Cochrane om een pas te kunnen nemen naar Argentinië. Fietsers kunnen wel nog verder, met een pontje. Auto's niet.
45 km vanuit Caleta Tortel de ferry op naar Puerto Rio Bravo. Na wat vergelijkingen gemaakt te hebben van de lengte van raakvlak van banden met de weg hebben we de bandenspanning verlaagd van 2,25 naar 2,05. En dat gaf een enorm verschil op de gravel ofwel ripio wegen! Veel minder gestuiter en geklap, betere grip, hogere snelheden. Veel fijner en beter. Eens kijken of het nog iets lager zou moeten. Te laag is ook niet goed, met het oog op kans op lekke banden. Ik kan nu schrijven tijdens het bijrijden. Nog 25 km naar O'Higgins, we zijn er bijna.

We zijn er! Eindpunt. 16.30 26 januari.

Sinds de start van de reis in Arica 6200 km gereden

Na 100 km over ripio de bandenspanning opnieuw gemeten, omdat we voelden dat het weer oncomfortabel rijden was geworden Allemaal met 0,2 bar opgelopen, precies wat we hadden verlaagd. Toch lager doen? Vanavond in hospedage Glacieres het advies gekregen om niet te laag te zetten vanwege verhoogde kans op lekke banden. Het dorp stelt echt niets voor, 600 inwoners, 1 restaurant dat open is, aantal hospedage of hostels, 2 supermarktjes. Weinig te zien of te doen, eigenlijk alleen om het eindpunt van de Carretera Austral te beleven. Nadat we het eindpunt van de C A bezochten, 7 km buiten het dorp, begon het steeds harder te regenen. Een bed in plaats van tent was de juiste keuze. Leuk hospedaje gevonden, met keurige kamers, douches etc en met een gezamenlijke woonkamer en eetkamer en een keuken waar je alles mag gebruiken. Een gasfornuis voor snelle gerechten en een hete houtkachel/stoof voor langzaam of lang koken. En een houtkachel in de woonkamer voor een behagelijke warmte. De gastvrouw is druk, gezellig, hartelijk en open. Eerste plek waar de kussens worden gebracht als je gaat slapen, met gedesinfecteerde kussenslopen. Netjes hoor! De regen klettert op het golfplaten dak. Morgen terug naar Cochrane om richting de pas naar Argentinië te gaan. Zuidelijker is er helaas geen pas. Dichtbij O'Higgins is door Chili een weg aangelegd, en volgens (tegenstrijdige) berichten ook 3 'meccano' bruggen, maar slechts tot de grens en naar een meer. Argentinië heeft tegen de afspraken in de weg in Argentinië nog niet aangelegd. Hopelijk is het morgen droog, want met dit weer is het rijden over deze wegen niet bepaald fijn en best gevaarlijk.

1. Sebastiaan:
    28 januari 2017
    O'Higgins, hoe komt zo'n naam nou in het zuiden van Chili terecht? Ongelofelijk.
  2. Djoeke:
    28 januari 2017
    Hoi vrienden voor het leven.
    Niet te geloven wat jullie allemaal meemaken. gelukkig zijn jullie ook technisch,dat scheelt.
    Tonno kun je niet een deal maken daar om een job te krijgen daar..Na die mooie maanden van vakantie bedoel ik.
    Kun je nog die weg afmaken met jouw plan van aanpak.
    Goede reis, Groetjes Djoeke