San Pedro de Atacama

3 januari 2017 - San Pedro De Atacama, Chili

Gisteren, 2 januari, vrij vroeg uit Calama vertrokken. Omdat ook 2 januari een nationale feestdag is waren de meeste winkels en alle garages gesloten. We wilden bij de Toyota dealer koelvloeistof kopen, omdat dat zo'n beetje het enige is wat niet in de auto al aanwezig was. Motorolie, remvloeistof, reserve aandrijflijn, reserve luchtfilters etc heeft de vorige eigenaar allemaal netjes overgedragen aan de nieuwe trotse eigenaren, aan ons dus. Door de onvoorstelbare stofwolken op de zoutvlakte leek het verstandig om het luchtfilter te checken en schoon te blazen met perslucht. Dat ging dus niet door de gesloten garages, maar uitkloppen van het filter maakte wel duidelijk dat we dat wel regelmatig moeten doen, wat een bende! De auto ook maar even met water afgesloten en daar knapte hij goed van op. Hij is toch grijs en niet aardebruin. Prima aangekomen in San Pedro de Atacama, een relaxed toeristisch dorpje met veel reizigers en Chileense en Braziliaanse toeristen. Na wat zoeken een prima kampeerplek gevonden, waar de auto kan staan, we onze tent hebben opgezet en waar we in een gemeenschappelijke kunnen koken. Koelkast, douches, kampvuur, alles aanwezig. Erg rustig plekje en een prima uitvalsbasis voor prachtige plekken in de (ruime) omgeving. Onderweg hier naar toe al geweldige landschappen gezien en gisterenmiddag de Valle de la Luna bezocht, waarvan ik een paar foto's heb toegevoegd. Echt schitterend! Zeer verschillende landschappen en formaties, van zout en zand. Af en toe in de middag de 40 graden aangetikt en een berg later zomaar 20 graden. De zon brandt, de wind kan fris zijn. San Pedro ligt op 2500 m hoogte. Zelf prima pasta met worst, ui, tomatensaus gemaakt, wijntje erbij en helemaal goed. 's-nachts onze tent en slaapzakken uitgeprobeerd. Warm bij het gaan slapen, fris midden in de nacht, erg warm bij het opstaan. Na een ontbijt van ei met overgebleven worst van gisteren, brood, koffie rustig vertrokken naar een warm water bron bij Guatin, op 3500 m hoogte. Heerlijk relaxed in verschillende natuurlijke baden gelegen. Besloten om niet om 4 uur te vertrekken naar geisers op 100 km van San Pedro. Er is zoveel te zien dat we keuzes moeten maken. Na de baden is wel duidelijk dat behalve zonnebrandcrème ook aftersun geen kwaad had gekund.... Nu terug op de camping, zo even rijst met tonijn, ui en tomatensaus koken, koud biertje erbij en dan foto's ordenen en veilig opslaan. Na nog geen week zijn het er al vele honderden. Morgen een stuk naar het zuiden, onderweg als het goed is een meer met zoutformaties bezoeken en zien waar we uitkomen.

1. Frank:
    4 januari 2017
    Leuk weer zo'n update. Een feest van herkenning al die bekende locaties!
  2. Tanja:
    4 januari 2017
    Ik ben ook aangehaakt, leuk om te lezen. Dus toch nog gelukt om een pagina te maken.
    Veel plezier daar!